donderdag 2 februari 2017

Hakkebøf med bløde løg




Na 4,5 jaar samenzijn met een Deen heb ik eindelijk een typisch Deens gerecht klaargemaakt vanavond! Nu ja, beetje ge-PN-pimpt weliswaar. Maar hij heeft gesmuld en ik ook :-)
Waarom zo lang wachten met dienen mens op die manier te plezieren... Ten eerste... Denemarken heeft gelijk geen typische dingen in zijn keuken, naar mijn mening, of toch niets zo anders dan dat we hier gewoon zijn, behalve 't belegde roggebrood dan. En ten tweede, mijn schoonouders koken niet graag en ik vind dat je dat proeft als je niet met liefde kookt. Kan ook gewoon aan mij liggen natuurlijk.

Toen ik de laatste keer in de laatste keer in de luchthaven wachtte op de terugvlucht, was ik even de tijd aan 't doden in een winkeltje met allemaal boekskes en zag daar een kookboek met typisch deense gerechten. Dus natuurlijk meteen beginnen snuisteren. Deze hier had ik al es gegeten bij mijn schoonouders, maar dan zonder de uien erbij als lunch. Volgens Rasmus wordt dit als avondmaal gegeten met gekookte aardappelen erbij, maar ik heb er boontjes bij gemaakt. En dat paste er eigenlijk perfect bij :-) En 't heeft ons allebei wreed gesmaakt!

Ingrediënten:
Hamburgers, eieren, uien, boontjes

Recept:

Als je 't gerecht ziet, spreekt 't eigenlijk voor zich, zo makkelijk is dit


  • boontjes klaarmaken
  • hamburgers bakken in goeie boter en als ze goed zijn, ze aan de kant houden (ik stop ze in wat aluminiumpapier en een handdoek erover, kwestie van ze warm te houden
  • in 't vet waarin je de hamburgers hebt gebakken, de uien aanstoven, daarna beetje water toevoegen en laten uitkoken, dat ze goed zacht zijn (bløde løg betekent zachte uien)
  • ondertussen uw paardenogen bakken
  • en dan op uw bord leggen gelijk op de foto :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten