zaterdag 13 oktober 2018

Lækker laks


Mijn vriend is niet de grootste viseter, maar wil dit wel 2x/week eten omdat dit gezond is, wat ik helemaal niet erg vind, want ik hou enorm van vis! Vooral van zalm! Jummie jummie! Of een tongske, maar dat moet met frietjes en gezien we geen frietpot hebben thuis, eet ik dat alleen maar als we uit gaan eten. Dan valt kerstmis en Pasen op dezelfde dag voor mij :-)
Terug naar mijn vriend. Als ik zeg dat ik mijn inspiratie heb gehaald van een Deens recept, dan heeft het altijd al een streepje voor. En deze was een schot in de roos! Hij vond het zelfs één van de beste zalmrecepten die ik had :-) Ikke blij natuurlijk :-) Maar 't is waar, het is enorm smaakvol. Proberen maar!

Ingrediënten: Zalm, 2 uien, 2 à 3 teentjes look, half bokaaltje zongedroogde tomaten (die op olie), bakje groene aspergetoppen, 200 gr spinazie, 2 rode puntpaprika's, 200 ml romige kokosmelk (ik neem altijd die kleine brikjes in de AH), 40 gr geraspte parmezaan, halve citroen

Recept:

  • De zalm bakken in een pan (een grote pakken, want al de rest moet er ook nog bijkunnen!) en kruiden met peper & zout. De zalm moet niet doorbakken zijn, gewoon goudbruin korstje hebben, ze gaart later wel nog verder.
  • Ondertussen kan je de uien en de puntpaprika's al fijnsnijden
  • Dan haal je de zalm even uit de pan en leg je deze op een bord of zo
  • Ui fruiten, look er over uit persen, en dan geleidelijk aan de rest van de groenten toevoegen: eerst de puntpaprika's, dan de aspergetoppen en als laatste de spinazie
  • Van zodra de spinazie geslonken is, voeg je de kokosmelk toe en de geraspte parmezaan
  • Afkruiden met peper & zout en het sap van een halve citroen.
  • Es roeren en dan de zalm er weer in leggen, deksel er 3/4 op en nog even laten sudderen tot de zalm helemaal gaar is
Heerlijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten